آموزش محیط زیست
علی بابازاده؛ محمد قهرمانی؛ معصومه اکبری
دوره 1، شماره 2 ، اسفند 1391، ، صفحه 69-78
چکیده
چکیده: با گستردگی و پیچیدگی مباحث زیست محیطی، خلق سواد زیستمحیطی در سطح اقشار مختلف اجتماعی، به ضرورتی اجتنابناپذیر بدل شده است. نیل به این هدف نیاز به استفاده از یافتههای نوین مدیریت و تعلیم و تربیت دارد. به زعم نظریهپردازان علوم اجتماعی، آموزش اثربخشترین راهکار مدیریت چالشهای اجتماعی است. از طرف دیگر با نامیده ...
بیشتر
چکیده: با گستردگی و پیچیدگی مباحث زیست محیطی، خلق سواد زیستمحیطی در سطح اقشار مختلف اجتماعی، به ضرورتی اجتنابناپذیر بدل شده است. نیل به این هدف نیاز به استفاده از یافتههای نوین مدیریت و تعلیم و تربیت دارد. به زعم نظریهپردازان علوم اجتماعی، آموزش اثربخشترین راهکار مدیریت چالشهای اجتماعی است. از طرف دیگر با نامیده شدن هزاره سوم به عنوان عصر دانایی، توجه همگان به سوی مفاهیم استراتژیکی چون آموزش و یادگیری مداوم سوق داده شده است، در ادبیات علمی امروز سازمانهای یادگیرنده یکی از نظریههایی است که با هدف مدیریت اثربخش آموزش و یادگیری در سیستمهای انسانی مطرح شده است. اساس سازمانهای یادگیرنده رویکرد سیستمی به مقوله آموزش و یادگیری است که در نهایت با رویکردی راهبردی افزایش میزان سازگاری یک سیستم را در پی داشته باشد. نظریهپردازان سازمانهای یادگیرنده معتقدند در هر سازمان اجتماعی میتوان با اتکاء به پنج اصل" قابلیت فردی، مدلهای ذهنی، آرمان مشترک، یادگیری تیمی و تفکر سیستمی" یادگیری را در همه عناصر و اجزاء سیستم به طور مستمر و مداوم نهادینه ساخت. خصوصیاتی مانند پیچیدگی، تنوع و فرابخشیبودن محیط زیست، نشان میدهد این نظریه میتواند در جهت توسعه آگاهیهای زیستمحیطی مؤثر باشد. با یک مطالعه اسنادی و بررسی ویژگیهای خاص و مشترک سازمانهای یاگیرنده و مباحث زیستمحیطی نشان داده شده است که اصول نظریه سازمان یادگیرنده میتواند بستر مناسبی برای توسعه آموزش محیط زیست فراهم سازد.کلمات کلیدی: آموزش محیط زیست، سواد زیست محیطی، سازمان یادگیرنده، آموزش توسعه پایدار، تفکر سیستمی